“Ik wil meer zelfvertrouwen”

Een kijkje in mijn praktijk

‘Ik wil meer zelfvertrouwen’
Vaak zijn het kinderen met een zachte en ondeugende uitstaling die het lastig vinden om voor zichzelf op te komen. Deze zachtaardige sportieve jongen van 10 jaar kwam samen met zijn moeder voor een kennismakingsgesprek. Hij vond het heel spannend. Ik vertelde hem dat ik het soms ook nog spannend vind als ik mensen ga ontmoeten die ik nog niet ken. Ik zag al wat ontspanning op zijn gezicht. Ik vertelde eerst iets over mijzelf en vroeg hem daarna waar ik hem mee kan helpen. Hij vertelt dat hij graag meer zelfvertrouwen wil. Na een kwartiertje kennismaken met zijn moeder erbij vond hij het goed als ze even wegging om wat boodschappen te halen.

Hulpvraag
Toen we samen waren vertelde hij dat hij al een tijdje wordt gepest door een paar jongens uit zijn groep. Ze zeggen onaardige dingen tegen hem en hebben hem meerdere malen geschopt en geslagen op het schoolplein. Hij geeft aan dat hij hier boze gevoelens bij voelt en er buikpijn van krijgt. Ook slaapt hij er al tijdje niet goed door. Samen hebben we zijn wensen bepaald die in hij in zijn coachingstraject wil vervullen.

Talenten en vaardigheden
De volgende sessie was samen met zijn moeder. We hebben onderzocht wat het verschil is tussen talenten en vaardigheden en zijn samen op zoek gegaan naar zijn talenten en die van zijn moeder. Het mooie hiervan vind ik dat ze elkaar aanvullen. Vooral omdat je vaak je eigen talenten over het hoofd ziet. Een mooie gezamenlijke bewustwordingsstap.

Van over je heen laten lopen naar mét vertrouwen voor jezelf opkomen
In een aantal sessies zijn we op onderzoek gegaan wat pesten nu precies is. Hoe is het ontstaan, wat is het, wat is het verschil tussen pesten en plagen? Dit zorgde mooie inzichten. Hij heeft laten zien hoe het pesten er voor hem uitziet, verteld over zijn ervaringen met pesten en hoe hij het graag anders wil. We zijn oefeningen gaan doen waardoor hij ervoer wat een grens is en hoe je die kunt aangeven. We hebben situaties geoefend die zich op het schoolplein hebben afgespeeld en hoe hij met zijn houding en stem deze situaties voor hem kan veranderen, zoals wat hij kan zeggen  en hoe. Met behulp van coachingskaartjes heeft hij de onderliggende kracht van zijn talenten onderzocht en die van een van de jongens die hem pestte. Dit zorgde weer voor mooie inzichten.

Maatje
In een van de laatste sessies hebben we gekeken welke kinderen een maatje voor hem kunnen zijn. Een maatje van ongeveer dezelfde maat, in lengte en leeftijd, die naast hem staan, voor hem kan opkomen, waar hij dingen mee kan delen, lachen en tijd doorbrengen op basis van gelijkwaardigheid. We hebben ook besproken in welke situaties het goed is om hulp van een volwassene te vragen. Met behulp van zijn favoriete sport voetbal hebben en een creatieve opdracht zijn teamgenoten en hun met hun rollen in kaart gebracht en werd zichtbaar wie en waarvoor een maatje voor hem kan zijn. De laatste sessie kwam hij trots met een eigen gemaakte strip waarin hij liet zien wat hij tijdens het traject heeft geleerd. Je begrijpt dat een van zijn talenten en lievelingsvakken tekenen is. Trots wens ik hem toe dat hij zijn passie voor tekenen blijft uitvoeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.