Hulpvraag ‘bang zijn’

Ik krijg regelmatig als hulpvraag van ouders dat hun kind vaak angstig is.
De angst varieert van angst in het donker, om fouten te maken, logeerpartijtjes, kamp, de overstap naar een nieuwe school.

Angst is een natuurlijke reactie om jezelf te beschermen. Met het kind ga ik op zoek waar het kind precies bang voor is, wat er dan gebeurt, waar het lichamelijk last van heeft en wat het kind dan meestal doet en denkt. Stapje voor stapje komt er inzicht bij het kind. We oefenen bijvoorbeeld wat het kind op zo’n moment kan doen, hoe het helpende gedachten kan inzetten, wat zijn ouders of anderen in zijn omgeving kunnen doen om hem of haar te helpen.

Boekentip


Voor kinderen vanaf 10 jaar vind ik het boek Ik ben Vincent en ik ben niet bang van schrijfster Enne Koens een aanrader!


“School is voor Vincent net survivallen: je weet nooit wanneer je welke ramp kunt verwachten, dus je kunt je maar beter goed voorbereiden. Hij kent zijn favoriete survivalhandboek dan ook uit zijn hoofd. En hij heeft altijd een blikje met handige survivalspullen bij zich. Maar het ergste moet nog komen: schoolkamp. Hij heeft nog zeven dagen om zich voor te bereiden.

Dan komt er een nieuw meisje bij hem in de klas. De Jas heet ze. Een eigenzinnig meisje, dat wars is van regeltjes en meelopers en haar eigen keuzes maakt. Haar komst verandert alles…”

OMDENKEN
Als inspiratie deel ik nog graag met jullie filmpje “Berthold geeft antwoord: Lakse puberzoon” In deze video geeft Berthold Gunster antwoord op de vraag: Hoe ga ik om met de laksheid van mijn puberzoon? Hij wil geen huiswerk maken of helpen met klusjes in het huishouden. Kun je dat omdenken? Kijk: https://youtu.be/MBpjmUlAmOA

Relaxed naar de brugklas (4 workshops)

Voor veel groep 8-ers is het een spannende periode waarin veel gaat veranderen.
Binnenkort volgt op veel scholen het schooladvies.
Daarna start een periode van een nieuwe school kiezen, open les uren middagen volgen, oefenen voor de eindmusical en misschien wel een aantal afscheidsfeestjes vieren.
Oftewel de laatste maanden op de basisschool zijn een feit.

Om deze overgang wat relaxer te maken organiseer ik in maart 4 workshops rondom 4 thema’s: zelfvertrouwen, vriendschap, kwaliteiten en gedachtekracht.Door het volgen van deze workshops leren kinderen meer over zichzelf om de overstap naar de brugklas makkelijker te maken.

Lees hieronder voor alle info over de workshop. Aanmelden kan door mij een e-mail te sturen.

 

“Het voelt alsof ik er niet meer bij hoor”

Een tiener van 11 stapt mijn praktijk aan huis binnen voor een kennismakingsgesprek.
Haar ouders heb ik een week eerder al ontmoet.
Ze wil zelf graag coaching.
Ik vraag haar waar ze hulp bij wil.
Ze geeft aan dat ze zich de laatste tijd erg vaak verdrietig voelt, veel piekert, moeite heeft om in slaap te komen en ’s nachts regelmatig wakker wordt.
Het onderliggende probleem speelt vooral in haar groep op school en soms bij haar sportclub. Ze heeft er vooral last van in de pauze en als ze op het schoolplein gaan spelen.
Ze zegt: “Het voel alsof ik er niet meer bij hoor”.

Ik vraag haar wat ze anders wil.
Ze wil zich graag weer fijn voelen op school.
Het is een slimme en en zelfstandige meid en ze kan goed verwoorden hoe ze zich voelt. Dat maakt het makkelijker voor haar om snel stappen te maken.
We onderzoeken nog wat en maken een wensenlijst waar we aan gaan werken.
Ze wil meer inzicht in waarom ze soms reageert zoals ze doet.
Hoe ze de lat minder hoog voor zichzelf kan leggen.
Hoe ze meer kan relativeren zodat ze dingen minder zwaar maakt voor zichzelf.
Hoe ze nieuwe vrienden kan maken en het contact met haar beste vriendin weer intensiever kan maken.
Hoe ze kan reageren op ‘gemene’ berichtjes in app-groepen.

De tweede sessie onderzoeken we waar ze energie van krijgt en blij van wordt.
Dit is lezen, handbal, gitaar spelen, knutselen en tekenen.
Om haar ervan bewust te maken dat er gedurende een dag dingen waar ze verdrietig van wordt, ook  dat er leuke en fijne momenten zijn, knutselt ze een dankbaarheidsboekje.
Op schooldagen schrijft ze na het eten of voor het slapengaan 3 fijne dingen op (geluksmomentjes) die ze die dag heeft meegemaakt. Om haar er van bewust te maken wat dankbaarheid is en waar ze energie van krijgt.
Ook heeft ze voor 30 dagen per dag een korte vraag gekregen om te beantwoorden variërend met vragen waarbij ze haar zintuigen prikkelt als vragen als filosofie-achtige vragen.
Het is inmiddels een boekje geworden waar veel mooie dingen in staan.

Over een periode van drie maanden zien we elkaar in het begin wekelijks, daarna eens per twee weken en later zit er wat meer tijd tussen.
Met behulp van creatieve werkvormen krijgt ze nieuwe inzichten en leert ze nieuwe vaardigheden. Zo is ze o.a. op zoek gegaan naar wat vriendschap nu precies is. Hoe ziet dat er voor haar uit?
Met welke kinderen ze een klik ervaart. Welke overeenkomsten hebben zij? Hoe kan ze contact maken op haar manier?

Ze is samen met mensen uit haar familie op zoek gegaan naar haar kwaliteiten.
Ze is tot de conclusie gekomen dat ze niet zo haar best hoeft te doen. Ze is goed genoeg. Ze mag er zijn en mag stralen. Ze ziet dat ze er oude en nieuwe vrienden bij heeft. Ze durft zichzelf te laten zien en neemt haar plek in.

Het maakt mij dankbaar dat ik hier langs de zijlijn getuige van mocht zijn.

‘Als je om hulp vraagt, betekent dat niet dat je gefaald hebt.’

‘Als je om hulp vraagt, betekent dat niet dat je gefaald hebt. Het betekent dat je er niet meer alleen voor staat’ Hoe fijn is het als je dit voorbeeld ook aan je kinderen laat zien?
Afgelopen week had ik een afsluitende sessie met een cliëntje. Vaak laat ik kinderen aan het eind van de sessie een kaartje trekken. Soms een ‘Eigenwijsje’ soms een dierenkaartje. Op een Eigenwijsje staat een spreuk met een plaatje dat kinderen helpt om positief te denken. Vaak zijn ze heel passend bij wat ze de afgelopen sessie of gedurende het traject hebben geleerd. Een stoere sportieve jongen koos het kaartje “Ik kies mijn eigen weg!” Ik voegde er aan toe en dat hoef je niet alleen te doen. Uit eigen ervaring weet ik dat het heel fijn is als anderen je helpen om het beste uit mijzelf te halen. Ik heb een fijn netwerk van collega’s en professionals om mij heen waar ik bij terecht kan als ik vragen heb of benieuwd ben naar hun zienswijze. Ook gun ik natuurlijk mijn kinderen het allerbeste. Wij hebben een fijne ervaring met een kindercoach die een van mijn kinderen heeft begeleidt. Wij vonden het fijn dat er iemand met ons meekeek en adviezen kon geven zodat ik mijn rol als liefdevolle ouder mag vervullen en ik onze kinderen niet continue opzadel met allemaal goedbedoelde adviezen, die vaak niet helpend zijn. Of ik de weg voor hen ‘schoonpoets’😊 en ze hun eigen problemen – om van te leren – gun.

Als inspiratie deel ik graag met jullie de Ted talk “When everyone drops the ball, pick it up!“ van Tijl Koenderink https://youtu.be/_hq4INz9YCA Een mooie talk die antwoorden en inspiratie geeft op vragen als: Waarom gebeuren vervelende dingen vaak bij goede mensen? Wat kun jij doen om dingen beter te maken? Hoe kun je een positieve mind-set ontwikkelen?

En denk eraan: Je hoeft het niet alleen te doen!

“Ik wil meer zelfvertrouwen”

Een kijkje in mijn praktijk

‘Ik wil meer zelfvertrouwen’
Vaak zijn het kinderen met een zachte en ondeugende uitstaling die het lastig vinden om voor zichzelf op te komen. Deze zachtaardige sportieve jongen van 10 jaar kwam samen met zijn moeder voor een kennismakingsgesprek. Hij vond het heel spannend. Ik vertelde hem dat ik het soms ook nog spannend vind als ik mensen ga ontmoeten die ik nog niet ken. Ik zag al wat ontspanning op zijn gezicht. Ik vertelde eerst iets over mijzelf en vroeg hem daarna waar ik hem mee kan helpen. Hij vertelt dat hij graag meer zelfvertrouwen wil. Na een kwartiertje kennismaken met zijn moeder erbij vond hij het goed als ze even wegging om wat boodschappen te halen.

Hulpvraag
Toen we samen waren vertelde hij dat hij al een tijdje wordt gepest door een paar jongens uit zijn groep. Ze zeggen onaardige dingen tegen hem en hebben hem meerdere malen geschopt en geslagen op het schoolplein. Hij geeft aan dat hij hier boze gevoelens bij voelt en er buikpijn van krijgt. Ook slaapt hij er al tijdje niet goed door. Samen hebben we zijn wensen bepaald die in hij in zijn coachingstraject wil vervullen.

Talenten en vaardigheden
De volgende sessie was samen met zijn moeder. We hebben onderzocht wat het verschil is tussen talenten en vaardigheden en zijn samen op zoek gegaan naar zijn talenten en die van zijn moeder. Het mooie hiervan vind ik dat ze elkaar aanvullen. Vooral omdat je vaak je eigen talenten over het hoofd ziet. Een mooie gezamenlijke bewustwordingsstap.

Van over je heen laten lopen naar mét vertrouwen voor jezelf opkomen
In een aantal sessies zijn we op onderzoek gegaan wat pesten nu precies is. Hoe is het ontstaan, wat is het, wat is het verschil tussen pesten en plagen? Dit zorgde mooie inzichten. Hij heeft laten zien hoe het pesten er voor hem uitziet, verteld over zijn ervaringen met pesten en hoe hij het graag anders wil. We zijn oefeningen gaan doen waardoor hij ervoer wat een grens is en hoe je die kunt aangeven. We hebben situaties geoefend die zich op het schoolplein hebben afgespeeld en hoe hij met zijn houding en stem deze situaties voor hem kan veranderen, zoals wat hij kan zeggen  en hoe. Met behulp van coachingskaartjes heeft hij de onderliggende kracht van zijn talenten onderzocht en die van een van de jongens die hem pestte. Dit zorgde weer voor mooie inzichten.

Maatje
In een van de laatste sessies hebben we gekeken welke kinderen een maatje voor hem kunnen zijn. Een maatje van ongeveer dezelfde maat, in lengte en leeftijd, die naast hem staan, voor hem kan opkomen, waar hij dingen mee kan delen, lachen en tijd doorbrengen op basis van gelijkwaardigheid. We hebben ook besproken in welke situaties het goed is om hulp van een volwassene te vragen. Met behulp van zijn favoriete sport voetbal hebben en een creatieve opdracht zijn teamgenoten en hun met hun rollen in kaart gebracht en werd zichtbaar wie en waarvoor een maatje voor hem kan zijn. De laatste sessie kwam hij trots met een eigen gemaakte strip waarin hij liet zien wat hij tijdens het traject heeft geleerd. Je begrijpt dat een van zijn talenten en lievelingsvakken tekenen is. Trots wens ik hem toe dat hij zijn passie voor tekenen blijft uitvoeren.